Medora Belgium nodigt jullie uit op hun benefietdag op zondag 14 september 2025 in de oude gevangenis in Hasselt.
Het belooft een interessante dag te worden in aanwezigheid van de Nepalese ambassadeur H.E. Mevrouw Sewa Lamsal.
De opbrengst gaat integraal naar de gezondheidszorg voor Nepalese schoolkinderen in afgelegen gebieden. Jouw steun betekent een wereld van verschil in Nepal!
LEZING WIM SMETS
Bedrijven door transformatie leiden en de hoogste bergen ter wereld beklimmen lijken op het eerste gezicht heel verschillende uitdagingen. Toch beschouwt Wim beide omgevingen als zijn habitat. De laatste twintig jaar nam hij deel aan acht expedities naar de top van de wereld en daarnaast beleefde hij avonturen in de Sahara en op de Noordpool. Tegelijkertijd leidde hij wereldwijd complexe, internationale transformaties bij multinationals en overheidsinstellingen. Hij verkocht en implementeerde IT-outsourcing contracten, zette daarbij de strategische richtlijnen uit en coachte andere transformatiemanagers.
Bergbeklimmen is jezelf tot het uiterste drijven en dat vereist een grote dosis doorzettingsvermogen. Wim Smets deelt de lessen die hij geleerd heeft op extreme hoogte en legt op een verhelderende manier uit hoe die lessen ook toepasbaar zijn op de werkvloer en in het dagelijkse leven.
In zijn keynote legt Wim uit hoe hij zijn ervaring als IT-manager kan toepassen in klimexpedities en omgekeerd. De twee carrières versterken elkaar, en je zit op de eerste rij om lessen te trekken uit de ervaringen van deze gevoelvolle spreker. In deze boeiende voordracht krijg je op een unieke manier levenslessen en nieuwe inzichten aangereikt.
Wim laat als spreker op zijn eigen bescheiden manier een diepe indruk na op zijn toehoorders. Hoewel weinig toehoorders een piek van 8000 meter hebben beklommen, slaagt hij erin zijn publiek te boeien met zeer herkenbare verhalen, over het aangaan van uitdagingen, het keihard werken aan een project, veranderingen en het oplossen van problemen.
Je kan alvast een bod doen op deze werken door een bericht te sturen via deze website of naar nepalbenefiet2025@outlook.com
Afbeelding 1 tot 7: Schilderijen van Rik Rappoort
Afbeelding 8 en 9: Grafisch werk van Julian Key, gesigneerd
Afbeelding 10: Werk Pieter Stockmans
Afbeelding 11 : Glaskunst Guy Marcoux. Fusing techniek, piece unique
Afbeelding 12, 13 en 14: "Stemming", Glaskunst Guy Marcoux, in zand gegoten, piece unique
Afbeelding 15: Fototafelboek met prachtige foto's van Nepal door Stefan Alen
Afbeelding 16: Fotoboek "De Tijdloze" gesigneerd door Carline Godefroit
Afbeelding 17: Tibetaans handgeschilderd kistje
Foto 1: Jan Gillisz. van Vliet
Foto 2: Philippe Lebeau
Foto 3: ?
Foto 4: Godderis Jack 1969
Foto 5: Handtekening Godderis
Foto 6: Ets Kalinowski " Constellation" 1961 Parijs
Foto 7: Handtekening Kalinwoski
Foto 8: Detail nummer ets Kalinowski: 15/20
Foto 9: Reproductie Pierre Cox 1
Foto10: Reproductie Pierre Cox 2
Foto 1: Litho van Jan Cobbaert, genummerd 68/100
Foto 2: Handtekening Jan Cobbaert
Foto 3: nummering litho Jan Cobbaert
Foto 4: Aquarel van de Mont St. Michel
Foto 5: handtekening schilder aquarel Mont St. Michel
Foto 1: "Japanse Bloesem" van Jacques Maris ( 1932-2019), aquarel op licht getint papier, gesigneerd en gedateerd ( 1989).
Foto 2: "De Molen" (1844) van Johan Barteld Jongkind, litho
Foto 3: "Stilleven met een schelp" van Johan Grabijn ( 1930-2011), aquarel op licht getint papier
Drie beelden van Chris Vanhemelen, tandarts met een passie voor beeldhouwen.
Rik Rappoort (1932-2010)
Rik Rappoort werd geboren in 1931 in Mechelen. Korte tijd na zijn geboorte verhuisde het gezin naar Sint-Truiden, waar hij later een opleiding volgde aan de toenmalige tekenacademie. In 1946 studeerde hij aan het Hoger Instituut Sint-Lucas in Schaarbeek, richting Sierkunsten en Publiciteit. Hij ondernam studiereizen naar onder meer Zurich, Basel, Amsterdam en Munchen.
Van 1955 tot 1993 was hij leraar publiciteit-grafisch design aan de afdeling Beeldende Kunsten van de Provinciale Hogeschool in Hasselt.
Rik Rappoort is vooral bekend voor zijn grafische en publicitaire werken, maar hij schilderde ook. In de jaren 1950 nam hij als kunstschilder deel aan verschillende tentoonstellingen. Hij schilderde vooral stillevens en figuren.
Einde 1950 kreeg hij de prijs voor de beste affiche die de tentoonstelling 'De Mijn' in 1951 diende aan te kondigen. Het ontwerp stelde een rode klauwende leeuw voor met onderaan een mijnlandschap.
In 1968 was hij vaste medewerker van de Virga Jessefeesten. In 1968 en 1975 nam hij het ontwerp van de affiche en het programmaboekje voor zijn rekening. In 1980 werd hij opgenomen in het Virga Jessecomité en werd hij verantwoordelijk voor de totale vormgeving voor de feesten in 1982, 1989 en 1996.
Rik Rappoort overleed in 2010 in Hasselt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Piet(er) Stockmans (Leopoldsburg, 26 oktober 1940) is een Vlaams ontwerper en keramist
Piet Stockmans was van 1966 tot 1989 industrieel ontwerper bij de porseleinfabriek Koninklijke Mosa te Maastricht. In 1989 werd hij freelance designer, naast zijn vrij werk als kunstenaar.
Tussen 1969 en 1998 was hij docent industriële vormgeving aan het departement productdesign aan het Stedelijk Hoger Instituut voor Visuele Kommunikatie en Vormgeving, de latere Media & Design Academie te Genk en van 1983 tot 1985 docent keramiekdesign aan de Design Academy Eindhoven.
Als designer was er in het najaar 2010 in het Design Museum te Gent een overzichtstentoonstelling te zien van zijn werk. Zijn creaties worden regelmatig gebruikt door mediafiguren als sterren chef Sergio Herman. Ook het prinsenpaar van Monaco maakt gebruik van de porseleinen serviezen van Stockmans.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jack Godderis (Penarth, 25 juli 1916 – Berchem, 7 april 1971) was een Belgische post-expressionistische kunstschilder. De schilders van de tweede Latemse school waren zijn belangrijkste voorlopers. Zijn schilderijen en olieverfschetsen worden gekenmerkt door levendig kleurgebruik. Godderis schilderde landschappen, marines, stillevens, (zelf)portretten, en bloemstukken op doek en papier De schilderijen ontwikkelden zich van een zware factuur – de wijze waarop de lijnen, vlakken, toetsen etc. op het doek is gezet; de oppervlaktebehandeling – en sombere tonen naar het gebruik van felle, soms contrasterende, dan weer concerterende kleuren op smeuïge doeken. Hij maakte regelmatig gebruik van het paletmes bij het schilderen. De stijl van Godderis wordt gerekend tot het post-expressionisme in de ‘Vlaamse traditie’
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Horst Egon Kalinowski (* 2 januari 1924 in Düsseldorf ; † 13 september 2013 in Düsseldorf) volgde van 1934 tot 1942 zijn middelbareschoolopleiding in Düsseldorf. Van 1945 tot 1948 studeerde hij aan de kunstacademie van Düsseldorf en bracht vervolgens tijd door in Venetië en Rome . Van 1950 tot 1952 studeerde hij in Parijs aan de Académie de la Grande Chaumière in het "Atelier d'art abstrait" van Jean Dewasne . Hij exposeerde zijn abstracte schilderijen voor het eerst in 1953 in Galerie Arnaud in Parijs. In 1958 volgden collages , materieschilderijen en beeldschrijnen in Galerie Daniel Cordier , hoewel deze met onbegrip werden ontvangen.
Vanaf 1968 doceerde hij aan de Staatliche Akademie der Bildenden Künste Karlsruhe , waar hij in 1972 tot hoogleraar werd benoemd. In 1989 werd hij emeritus hoogleraar .
Horst Egon Kalinowski was van 1965 tot 1992 lid van de Kunstacademie Berlijn (West). In 1983 werkte hij als eregast bij de Duitse Academie Rome Villa Massimo . Hij was lid van de Duitse Kunstenaarsvereniging .
Horst Egon Kalinowski woonde in Düsseldorf en Parijs. De door hem opgerichte Stichting Nalatenschap Professor Horst Egon Kalinowski is een wettelijk afhankelijke stichting, beheerd en beheerd door de Stichting Kunstfonds . Overeenkomstig de wens van de kunstenaar is het tevens de bedoeling om afgestudeerden van de Karlsruhe State Academy of Fine Arts te ondersteunen door middel van jaarlijkse prijzen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pierre Cox (Hasselt, 15 augustus 1915 - Hasselt, 13 januari 1974) was een Hasseltse kunstschilder. Hij was de oudste uit een gezin van 6 kinderen. Tegelijk met zijn klassieke humaniora volgde Cox lessen aan de Hasseltse Stedelijke Academie onder leiding van kunstschilder Lucien Nolens.In 1934 begon Cox te werken als ambtenaar, eerst bij de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Hasselt en daarna bij de diensten van het Provinciebestuur. Hij publiceerde in 1938 een dichtbundel Allegro, non troppo[1], doch hij bleef ook schilderen. Na deelname aan enkele groepstentoonstellingen sprong hij als Limburgs vertegenwoordiger van de moderne kunst steeds meer in het oog. Zo werd zijn werk De Morgenpost bekroond tijdens de kunsttentoonstelling 'De Mijn' in 1951 n.a.v. de 50e verjaardag van het opdelven van steenkool in Limburg. Pers en critici omschreven zijn werk vaak als 'Latijns'. In 1954 was hij onder de 8 Belgische schilders en beeldhouwers die uitgenodigd werden in het Belgisch Huis in Keulen. Hij was een van de zes Belgen die uitgenodigd werden om een doek te schilderen voor de Expo 58 in Brussel. Hierbij werd zijn werk 'Grote blauwe fluitspeler' aangekocht door de Belgische Staat.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jan/Joannes Gillisz van Vliet (Leiden, ca.1600/1610 – aldaar, augustus 1668) was een Leidse prentkunstenaar (etser) en vooral bekend om zijn samenwerking met Rembrandt en Jan Lievens. Hij was de zoon van een graanhandelaar en woonachtig aan de Nieuwe Rijn in Leiden. Al vroeg in de zeventiende eeuw duikt zijn naam op in het atelier van Rembrandt en Lievens. Van Vliet maakte meerdere prenten naar zowel etsen als schilderijen van Rembrandt en Lievens. Dat Van Vliet tot in de jaren 1633-34 nog naar voorbeelden van Rembrandt kon werken, terwijl Rembrandt toen zelf al in Amsterdam woonde, duidt erop dat beide kunstenaars ook in die tijd nog contact met elkaar hadden. Dat wordt bevestigd door het feit dat Van Vliet in 1635 Rembrandt nog assisteerde bij het vervaardigen van een paar zeer grote etsen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Julian Key (pseudoniem van Julien Keymolen, Zaventem, 3 juli 1930 – Zaventem, 3 november 1999) was een Belgische affichemaker en reclameontwerper.
Hij had tijdens zijn leven verschillende solotentoonstellingen van zijn werk. Een aanzienlijk deel van zijn affiches behoren tot de collectie van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Brussel). In 1966 ontwierp hij een affiche zonder tekst voor het koffiemerk ‘Chat Noir’. De affiche stelde een zwart kat voor met een staart in de vorm van de tuit van een koffiekan. De afwezigheid van tekst was een nieuwigheid. Key was een van de eerste reclameontwerpers die experimenteerde met een beeld dat op zich voldoende was om de reclameboodschap over te brengen. Om die reden werd hij later geroemd als een meester in ‘de kunst van het weglaten’
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jan Cobbaert (Heverlee, 24 juni 1909 – 3 oktober 1995) was een Belgisch kunstenaar. Meerdere disciplines waren hem vertrouwd. Naast schilderen legde hij zich ook toe op de tekenkunst, diverse vormen van grafiek, de keramiek, het ijzersmeedwerk, de houtsnede, de glaskunst en de edelsmeedkunst.In de jaren 50 wordt Cobbaert zich bewust van zijn artistieke talenten. Ook gaat hij stilaan internationaal doorbreken. Succesvolle tentoonstellingen en onderscheidingen in binnen- en buitenland volgen elkaar op. Heel wat musea in België kopen werk van hem. Ook musea in het buitenland tonen interesse. Zo kan men nu in Noorwegen, Luxemburg, Denemarken en Duitsland werk van Cobbaert bewonderen. HIj sterft op 3 oktober 1995, maar zijn werken vindt men nog steeds in verschillende galerieën. Ook worden ze verkocht op verschillende veilingen in binnen- en buitenland. In 2010 werd het Jan Cobbaertplein in Leuven naar hem vernoemd. Verder groeit de belangstelling voor zijn werk ook bij privéverzamelaars en particulieren in binnen- en buitenland.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------